Kim M Kimselius Författarblogg

Om Bloggen

I den här bloggen tänker jag berätta om min författarvardag, låta dig följa hur böckerna växer fram och mycket mer.

Om du letar efter skrivtips, skrivtävlingar, boktips med mera, kan du kika in på min andra blogg Kim M. Kimselius är här nu!

Kommentera gärna vad du tycker om mina inlägg.

Att simma är min passion

FörfattarvardagPosted by Kim M Kimselius Tue, December 01, 2015 14:51:34
Jag älskar att skriva, att vara med hundarna, att rida, att vara i trädgården och jag älskar verkligen att simma.

Jag har alltid älskat vatten. När jag var 3-4 år var vi och campade alldeles vid en strand. Pappa stod och pratade med en annan man i vattnet, medan jag och min syster lekte runt dem. Plötsligt blev jag ledsen, jag minns inte över vad. Kanske gjorde min storasyster något, kanske slog jag i tån, blev biten av en krabba, eller något annat. Vad jag minns var att jag rusade upp ur vattnet, till tältet och mamma och min älskade nalle som väntade där, tryggheten.

När jag kom in med tårarna rinnande utefter kinderna och frågade efter nallen sa mamma att hon hade lånat ut den till en liten flicka som hade varit ledsen.

Men jag då, jag är ledsen, tänkte jag. Jag vet inte om mamma retades eller om det var sant, men jag vände och rusade ut ur tältet igen, ut i vattnet mot pappa för att tröstas i hans stora starka famn.

Jag har fortfarande kvar minnet av hur det såg ut i tältet. Mamma som satt på en ihopfällbar campingstol, bara en tygbit spänd över två metallramar som fälldes ut till ben, en campingbord, också ihopfällbart och i det låg fyra campingstolar när det var ihopfällt. En trasmatta låg på marken, luftmadrasserna låg staplade på varandra som en tjock, hög soffa. En liten byrå fanns där också, grön. Jag tror mamma satt och drack kaffe, eller så är det något jag fått för mig i efterhand eftersom hon alltid tycktes dricka kaffe.

Iallafall rusade jag ut i vattnet, mot pappa. Jag snubblade, föll, slog huvudet i en sten och drog i mig vatten. Sedan minns jag ingenting mer förrän jag vaknade upp på traven av luftmadrasser i tältet.

Den händelsen satt sedan så djupt rotad i mig att jag blev livrädd för vatten, jag som tidigare verkligen hade älskat att plaska runt i vattnet. Till slut tog jag mod till mig och anmälde mig till simskola på sommarlovet, då var jag elva år och hade klarat mig ifrån alla simlektioner i skolan. Hur minns jag inte.

Här badar jag i varma källor på Island i Myvatn, föreläsningsresa samtidigt som Riddarsvärdet släpptes på isländska.

Jag var livrädd första gången jag skulle doppa huvudet i vattnet, sist hade jag hållit på att drunkna. Första dagen simmade jag tvåhundra meter, för simma kunde jag ju. Dessutom var jag rädd för några äldre pojkar som satt vid stegen upp från bryggan. De lät mig inte komma upp. På så sätt tog jag simborgarmärket redan första dagen. Sedan dess har jag verkligen älskat att simma. Jag har alltid drömt om en egen swimmingpool så jag kan bada varje dag.

När jag är på semester och det finns en pool i närheten, då badar jag. När jag bodde på hotell i Helsingfors ett par veckor simmade jag tre gånger om dagen, på morgonen, när jag kom hem från dagens föreläsningar, innan jag gav mig iväg för kvällsevenemangen och sedan när jag kom hem på kvällen. Jag hade fördelen att ha rummet mittemot poolen. Bara att hoppa i baddräkten, kila över korridoren och ner i bassängen. Helt underbart.

Nu när jag är nere i Skåne ett par veckor och signerar och skriver har jag förmånen att närmsta stad har en härlig badanläggning, som jag besöker så ofta jag kan. Just nu sitter jag här öm i varenda muskel efter ett hårt simpass. Nu simmar jag inte alls fort, tvärtom, jag simmade nog långsammast i hela poolen idag. Det var därför jag tog i, för jag började tävla med en av damerna och till slut lyckades jag iallafall simma lika fort som hon.

Idag hittar du två blogginlägg på Skrivarbloggen Kim M Kimselius är här nu. Det ena är en skrivtävling och det andra är en helt underbar recension av TudorRosen Kampen om makten.

Ha en fin dag! Nu ska jag fortsätta skriva några fler ord.

kramisar Kim

• Comments(0)

Fill in only if you are not real

The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.